forum

Útmutató a CtB mapeléséhez.

posted
Total Posts
1
Topic Starter
Kurokami

~ Catch the Beat Mapelési Útmutató! ~

Ez azért készítem el hogy útmutatásul szolgáljon annak aki szeretne a Catch the Beat (röviden CtB) mapelésének rejtelmeibe pillantani és esetleg hosszabb távon foglalkozni vele.


Timing:


Erre használhatod a füleidet is ha biztos vagy a dolgodban, de van egy pár program amik segíthetnek ha nem. Esetleg megkérdezhetsz egy editor-ban tapasztaltabb játékost is.

  1. BPM Analyzers: Külső programok, mint például a MixMeister segíthet a BPM megtalálásában. Vedd figyelembe hogy ez csak egyszerű BPM-mel működik és nem nézi az offset-et.
  2. Timing Analyzer v0.32.4 by statementreply: Egy program ami segíthet megtalálni a pontos BPM és offset-et a legtöbb mp3 fájlnál. Csak egyszerű BPM-el működik!
  3. Charles445's advanced timing videotutorials: Itt láthatod hogy lehet különböző típusú zenéket be-time-olni BPM-nek megfelelően.
  4. osu!Academy timing tutorial by ztrot


A nehézségek és az azoknak megfelelő beállítások:


Mindig addig teszteld a pattern-eket amíg nem lesz full combo. (Ehez nem kell az egész mapet nézni.) Így elkerülhető a legtöbb felesleges ajánlás.

Cup:

A legkönyebb szint ami CtB-ben létezik. Jump nélkül fc-zhetőnek kell lennie és csak a legegyszerűbb ritmus használható.

AR/OD: 5-6
HP: 3-4
CS: 2-3

Salad:

Jumpok használhatóak és a ritmus is erősebb. Könyebb 1/4-ek is elfogadottak már.

AR/OD: 6-7
HP: 4-5
CS: 2-3

Platter:

A tökéletes szint egy közepes játékosnak. Nehezebb jumpok és az első Hyper Dash-ek (HDash) már megjelennek.

AR/OD: 7-8
HP: 5-6
CS: 3-4

Rain:

A HDash-ek és jumpok egyre nehezebbek és a ritmus már komplikált. Könyebb 1/6 vagy 1/8-ad HDash-ek már engedettek 140bpm alatt.

AR/OD: 8-9
HP: 6-7
CS: 3-4

Overdose:

FC-zhető a legjobbaknak, kihívás a többinek!

AR/OD: 9-10
HP: 7-8
CS: 4-5

Slider Velocity:

Bármilyen Slider Velocity (SV) használható bármelyik nehézségen ameddig annak van értelme. Tehát ne használj 1.4x-et a Cup-on és 1.1x-et a Salad-on. Példaként ez egy jó beállítás Cup-tól Overdose-ig: 0.9x/1.2x/1.5x/1.8x/2.0x. Ne használj 2.0x-nál nagyobbat mert nehéz SS-ezni vagy elég magas BPM mellett nem is lehet.

Tick Rate:

Ez általában 1 és 2 között változik, mepelési stílustól függően. Ha például te szeretsz ütemeket, főleg white tick-eket (fehér csík) kihagyni hogy a vokált kövesd skkor a 2-es az ajánlott. Még pedig azért mert a fehér vonalaknál minden esetben keletkezik egy nagyobb droplet aminek más hangja van ha játszod (tetszés szerint változtatható). Így az esetleg kihagyott zenei hangok kapnak egy kis visszajelzést.

2-esnél nagyobb nem ajánlott mert az már nem követt semmit. A Tick Rate 4 pedig minden kis dropletet eltűntet és csak a nagyobbak maradnak amik viszont már beleszámítanak a max combóba. Így ha van egy kegyetlen alakú slider nagy AR mellett akkor a hiba elkerülhetetlen. Ezen kívül a map túl könnyen SS-ezhető kisebb pontvariációt adva.

Jumpok és HDash-ek:

A HDash azaz Hyper Dash az a pirosan villogó gyümölcsöket takarja. Bánj ezzel óvatosan, például ne legyen egymás után 3-4-nél több mert az már idegesítő és unalmas. Ezen kívül egy HDash után mindig nehéz a catcher-t irányítani vagyis utánna nem lehet nehéz jump. Mindig használj kisebb távolságot a szokásosnál!

Az Editor jobb felső sarkában lehet látni hogy egy-egy note milyen távol van egymástól miközben mozgatod. Egy könyebb jump nagyjából 1,5x - 2,0x közé esik a HDash-ek pedig 2,5x felett jelennek meg egy 180bpm körüli mapen. Ezt érdemes mindig a legelején kipróbálni így később a már megtudott távolságot kell csak használnod.

A helyes spread:

Bárhogy használhatod őket ameddig annak van értelme. Tehát Cup/Salad/Platter vagy Salad/Platter/Rain elfogadott ha egy különálló vagy Standard módot nem tartalmazó szettről van szó. Amennyiben van Standard a mapset-ben akkor elég egy nehézséget mapelni mert a Standard jól átkonvertálható CtB-re. Viszont sose legyen hézag a szintek közt. Tehát ha van egy Salad és egy Rain akkor mindenképp kell egy Platter is.


CtB-ben a függőleges mozgás nem számít csak a vízszintes. Függőleges síkon bármilyen távolság lehet két note között. Viszont ne mapelj egy sorba mert nehéz megkülönböztetni mi-micsoda és hol van.

Spinnerek:

Bár ez nem megadott, de én szeretném hogy szabály legyen a spinner legkisebb használható hossza. Én 3/1-re teszem a minimumot ugyanis az ennél kisebbeket nagy AR mellett fel sem lehet fogni olyan hamar vége. Ha ennél rövidebb lenne a spinner akkor egy slider-t ajánlok inkább.

Ami pedig írott szabály az az hogy AR-től és BPM-től föggetlenül a legkisebb használható távolság a spinner és egy note között az 1/2. Nagyobb BPM-en az ennél közellebbi note-ok beleolvadnak a spinnerbe. Bár az ajánlott távolság az 1/1.


A CtB Kinézete:


Ha esetleg meg akarod változtatni hogy nézzen ki a map akkor ezeket használhatod. Ilyen esetben a mapset mappájába kell tenni az elemeket.

  1. Szkinelhető ryuuta elemek: "fruit-catcher-idle.png", "fruit-catcher-fail.png" és "fruit-catcher-kiai.png". Régi skin-eknél még csak a "fruit-ryuuta.png" létezett, 2.0 felett ez már nem használható.
  2. Szkinelhető fruit elemek: Ide tartoznak "fruit-apple.png", "fruit-apple-overlay.png", "fruit-bananas.png", "fruit-bananas-overlay.png", "fruit-drop.png", "fruit-drop-overlay.png", "fruit-grape.png", "fruit-grape-overlay.png", "fruit-orange.png", "fruit-orange-overlay.png", "fruit-pear.png" and "fruit-pear-overlay.png". Ha megváltoztatod valamelyiket akkor kötelező használnod a hozzá való "overlay"-t is, akár üresen is. Ha nincs benne akkor a játék az alap szkinből adja hozzá ami nem néz ki jól.
  3. A slider-ek (csúszkák) hangját nem lehet megváltoztatni: Egyedül az eleje, vége, az ismétlődés és a nagy dropletek változtathatók. A kicsik nem! Nem érdemes "sliderslider.wav"-ot használni.
  4. A spinner hangja nem változtatható: Ilyen elem nem is létezik. Ne is próbáld meg a "spinnerspin.wav"-ot használni.


Egyéb hasznos tudnivalók:


Itt egyéb más hasznos informácikat találhatsz amik segíthetnek.

  1. Van egy nem írott szabály a combo-k hosszára. Ez 5 körüli Cup/Salad-on és 10 körül van Platter/Rain-en. 10-12-nél hosszabb semmiképp se legyen, mert ezek a tányéron maradnak és zavaróak lehetnek.
  2. Több spinner (tekerő) egymás utáni használata felesleges. Ez egyedül akkor elfogadott ha nagyon hosszú (10+ másodperc), ugyanis ezek is a tányéron maradnak és hosszú spinner esetén eltakarják a következő gyümölcsöt.
  3. Bár minden hallható hangot meg lehet mapelni, azért nem muszáj. Figyelj a zenére és kövesd! Van amikor egy-egy ütem kihagyható. Így elkerülhető a túlmapelés és izgalmasabb lesz a map.
  4. A játszhatóság mindig fontos. A mapnek legyen folyása (flow). Tehát ne erőszakold a játékosra a bal írányt ha egyébként jobbra kényelmesebb lenne. Ezt folyamatos tesztelés mellett könnyen ki lehet kerülni.

Nagyjából ennyi amit a CtB mapeléséről tudni lehet. Néhány dolog még mindig nincs letisztázva és nincs szabály amit követni kell. Ezek csak útmutatók amiket ha követsz nem lesz különösebb baj, de kisebb eltérés ettől megengedett ha jól megtudod indokolni mért van. Elsősorban magadnak mapelj és csak utánna másoknak!

Ha esetleg valami kimaradt akkor azt jelezd és hozzáadom.
Please sign in to reply.

New reply