forum

Zanim napiszesz na forum lub na #polish v2.0 [Ostatnia aktualizacja 19.10.2018]

posted
Total Posts
1
Topic Starter
Galkan
Z okazji nowego roku oraz tego, że stary temat jest przedawniony od paru lat, postanowiłem zamieścić nowe ogłoszenie parafialne. Zachęcam wszystkich użytkowników (zwłaszcza nowych) do przeczytania tego tematu do końca.

Na początek upewnijcie się, że znacie oficjalne zasady panujące w grze. Pamiętajcie, że nieznajomość zasad nie jest żadnym usprawiedliwieniem i nie zwalnia z ich przestrzegania. Netykieta jest również warta poświęcenia uwagi.

MODERATORZY


Polskim forum oraz czatem #polish zajmują się głównie następujący ludzie:

Galkan
Marcin
Ukami
Yason

Pełna lista moderatorów znajduje się tutaj.

JAK ZGŁOSIĆ KOGOŚ ZA NIEWŁAŚCIWE ZACHOWANIE


Gdy natkniemy się na kogoś łamiącego regulamin, możemy zgłosić go na 1 z poniższych sposobów:

a) Wpisanie na czacie !report nick powód - dokładnie w tej kolejności, z powodem po angielsku, żeby w razie czego mogli zareagować obcojęzyczni moderatorzy.
b) Kliknięcie na nick danej osoby, następnie „Zgłoś użytkownika”, wybranie odpowiedniego powodu i podanie dodatkowych informacji (jeżeli to konieczne) i na sam koniec wybranie opcji „Powiadom moderatorów”.
c) Przejście na profil danej osoby na stronie, a następnie najechanie na pole pod awatarem po lewej stronie, kliknięcie „Report user” i wypełnieniu formularza.

Pamiętajcie, że nie jesteśmy przy komputerach 24/7 i wysłanie zgłoszenia więcej niż jeden raz nie spowoduje, że magicznie natychmiastowo pojawimy się na czacie.

PORADY DOTYCZĄCE FORUM


Nie będzie tu niczego odkrywczego, ale jednak warto przypomnieć sobie kilka podstawowych, czasem oczywistych rzeczy.

  1. Posty powinny być treściwe i trzymać się tematu. Wiadomości typu „+1”, „ja też” itd. nie mają racji bytu, także uszanujcie czas zarówno własny, jak i innych i włóżcie odrobinę wysiłku w to, co piszecie. Wyjątkiem jest Random, w którym żadnego ściśle określonego wątku nie ma i nie będzie.
  2. Przed stworzeniem nowego tematu sprawdźcie, czy poruszający daną kwestię już nie istnieje. Ważne zwłaszcza w przypadku tematów, który może dotyczyć wielu osób i/lub często się przewija, np. wybór tabletu lub klawiatury. Nie potrzeba nam kopii tematów o tym samym.
  3. Nie wskrzeszajcie starych wątków, jeżeli nie macie nic konstruktywnego do dodania. Ponadto, jeżeli autor borykał się z jakimś problemem technicznym, to jest niemal pewne, że w ciągu paru miesięcy (albo i dłużej) na pewno już problemu się pozbył, więc odgrzebywanie takiego tematu zwyczajnie nie ma sensu, jeśli sami nie oferujecie rozwiązania.


UCISZENIA NA CZACIE ORAZ FORUM


Za łamanie zasad są nakładane kary w różnej postaci, a najczęściej z nich spotykaną jest uciszenie. Najkrótsze trwa 5 minut, a najdłuższe miesiąc. Każde kolejne uciszenie jest przynajmniej dwukrotnie dłuższe od poprzedniego. Uciszenia znikają z profilu po upływie 4 tygodni od czasu zakończenia ich działania.

Ograniczenia wiążące się z aktywnym uciszeniem to brak możliwości:
  1. pisania na czacie
  2. pisania na forum (oprócz prywatnych wiadomości)
  3. grania w trybie wieloosobowym
  4. oglądania gier innych osób oraz bycia oglądanym
  5. przesyłania i aktualizacji beatmap
  6. zmiany awatara i strony użytkownika
  7. wylogowania się z klienta gry

Dla ułatwienia pracy wszystkich członków moderacji uzasadnienia są zawsze podawane po angielsku. Poniżej zostały opisane najczęściej pojawiające się powody uciszeń (w kolejności alfabetycznej).

  1. Arguing (wykłócanie się) - co bardziej zażarte dyskusje mogą przeobrazić się w festiwal argumentów ad personam, a to nie jest konstruktywne ani pomocne w żaden sposób.
  2. Caps spam (ciągłe pisanie wielkimi literami) - o ile pojedyncze słowa czy krótkie wiadomości można jeszcze znieść, tak kontynuowanie tej tendencji na dłużej niż kilka linii jest zwyczajnie głupie.
  3. Excessive swearing (nadmierne przeklinanie) - nie zaprzeczę, że nasz język należy do tych bardziej kwiecistych, jednak nie oznacza to, że czat ma być pod gradem soczystych wiązanek. Wiem, że czasami ciężko powstrzymać emocje, jednak starajcie się lepiej przebierać w słowach. Bez przekleństw da się żyć.
  4. Flooding (zalewanie kanału) - wysyłanie wielu długich i/lub bardzo podobnych do siebie wiadomości w krótkim odstępie czasu.
  5. Inappropriate content (niestosowne treści) - zamieszczanie linków do niekoniecznie mile tu widzianych treści (m. in. narkotyki, brutalność, erotyka). Wlicza się w to również „okrojone” linki, np. pozbawione „http”.
  6. Inappropriate conversation (niestosowna dyskusja) - rozmawianie na jeden z ww. tematów.
  7. Insulting (obrażanie/wyzywanie innych) - wjeżdżanie na innych nie jest czymś, co tu tolerujemy, dlatego jeżeli macie komuś coś do wyjaśnienia, zróbcie to poprzez prywatną wiadomość zamiast na publicznym czacie albo po prostu odpuśćcie.
  8. Line spam (pisanie wiadomości w wielu liniach w krótkim odstępie czasu) - nie traktujcie entera jako spacji.
  9. Provoking (prowokowanie innych do kłótni lub łamania regulaminu) - darujcie sobie pseudośmieszne trollowanie, bo niczego tym nie osiągacie.
  10. Spamming/Nonsense (spamowanie/nonsens) - pisanie wiadomości, które każdy rozsądny członek społeczności uznałby za bezsensowne i bezwartościowe, czyli takie, które nie tyczą się i nie wnoszą absolutnie nic do żadnego obecnie omawianego tematu.


To oczywiście nie są wszystkie powody i należy również dodać, że mogą być one ze sobą łączone w jedno, dłuższe uciszenie, a niektóre instancje łamania regulaminu są karane surowiej od innych. Ostatecznie długość uciszenia leży w połowie w gestii moderatora, a w połowie w waszej. Jeżeli wasze poprzednie uciszenie trwało 5 godzin, to kolejne będzie miało minimum 10.

NIE MA CZEGOŚ TAKIEGO JAK „PRZYWILEJ KORZYŚCI”


Zadziwia mnie fakt, że muszę o tym wspominać, no ale jak widać nie było to do końca jasne wcześniej.

Po pierwsze - jeżeli widzicie, że jakiś użytkownik łamie regulamin i nie zostaje przez jakiś czas wyciszony, nawet pomimo licznych zgłoszeń, to nie jest to przyzwoleniem na to, byście sami zaczęli powodować zamieszanie. Zachowując się w ten sposób sami nakładacie na siebie dłuższą karę.
Po drugie - z opóźnionym wymierzeniem sprawiedliwości wiąże się też mit, jakoby ktoś, kto robił bajzel, a następnie tej czynności zaprzestał, jest zwolniony z podlegania karze. Wierutna bzdura. Co się odwlecze, to nie uciecze i nawet jeśli ktoś nie został uciszony po 10/15/więcej minutach, nie oznacza, że w ogóle nie zostanie.
Po trzecie - regulamin obowiązuje cały czas, niezależnie od pory dnia i nocy. Myślenie w stylu „o, już jest po północy, to możemy gadać o wszystkim, bo ludzie i tak śpią” jest tyleż absurdalne, co bezzasadne. Strefa czasowa nie jest i nigdy nie będzie wyjątkiem od regulaminu.
Po czwarte - z racji tego, że aktywne uciszenie uniemożliwia grę wieloosobową, to w waszym interesie jest dopilnować, abyście mieli czyste konto, jeżeli bierzecie udział w jakimś turnieju. Takowe uczestnictwo nie zwalnia nikogo z przestrzegania regulaminu, więc zażalenia w stylu „ej, ale on gra w turnieju, weź go odcisz” zwyczajnie nie będą przyjmowane.

KANAŁ #LOBBY I ZAPRASZANIE INNYCH DO GIER


Kwestia ta przewija się już od dłuższego czasu, więc poniekąd wypada wyjaśnić, jak sprawa ma się w rzeczywistości. Jako że stanowimy jedną z liczniejszych społeczności w tej grze, stosunkowo często na #polish widzi się graczy zapraszających innych na partyjkę w multi. I o ile może się to nie wydawać niczym specjalnie szkodliwym, tak ludzie zapominają, że istnieje już przeznaczony dla tego celu kanał - #lobby. To właśnie tam należy kierować wszelkie zaproszenia i rozgłaszać obecność swojego pokoju. I tu pojawia się pytanie: co, jeśli chcemy grać tylko z Polakami? Odpowiedź: w dalszym ciągu pisać na #lobby, po polsku. Nie ma w tym nic złego, gdyż ten kanał nie posiada ograniczenia co do języka, więc nie trzeba obawiać się zostania uciszonym za pisanie w innym języku niż angielski.

Zapraszanie innych do swoich gier na #polish nie jest mile widziane, ponieważ a) ignoruje się kanał, na którym powinno się takie wiadomości zamieszczać, b) może to przeszkadzać w rozmowie innym użytkownikom. Gdyby ludzie przestali korzystać z #lobby, to aktywność #polish prawdopodobnie w większości sprowadzałaby się właśnie do zapraszania innych, a nie jest to rezultat, którego chcemy. To samo podejście obowiązuje na innych większych kanałach językowych (np. #spanish lub #russian) celem uproszczenia komunikacji, także nie czujcie się źle, jeśli ktoś was „wygania” na #lobby, ponieważ chodzi tylko o utrzymanie porządku.

KTO MNIE UCISZYŁ?! ZA CO?! NIC NIE ZROBIŁEM, A MODERATOR TO %@#$!


To dla niektórych będzie gorzka pigułka do przełknięcia, ale spróbujcie zrozumieć, że nie ma czegoś takiego jak uciszenie „za nic”. Jako moderatorzy nie mamy własnych sympatii i antypatii do indywidualnych użytkowników i traktujemy wszystkich jednakowo. Jeżeli zostaliście uciszeni, to znaczy, że w pewien sposób złamaliście regulamin. Prześledźcie swoje ostatnie wypowiedzi, by upewnić się, że na pewno nie było w nich niczego złego (wskazówka - było). Przypominam, że uciszenie mogło zostać nałożone za to, co wydarzyło się dalej niż kilka minut temu.

Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że ok. 99% uciszeń jest nakładanych prawidłowo, a pozostałe 1% to pomyłka z naszej strony lub niespodziewany błąd w działaniu serwera (po którym zazwyczaj następuje cała lawina uciszeń). Takie blokady czatu są zdejmowane i usuwane z profilu tak szybko jak to możliwe.

Warto również zapamiętać, że nick moderatora wystawiającego uciszenie nigdy nie jest podawany. Jest to celowy zabieg. Po pierwsze, każdy powinien skoncentrować się na własnych słowach i zachowaniach (oraz ich poprawie), a nie obwinianiu moderatora. Po drugie - moderatorów w danej chwili może być kilku i to niekoniecznie ten obecnie biorący udział w dyskusji mógł wystawić uciszenie. No i po trzecie - wszystkich moderatorów na osu! jest kilkudziesięciu, więc osoba, od której oberwaliście, nie musi być nawet Polakiem. Mówiąc inaczej, wiedza o tym, kto wystawił uciszenie jest niepotrzebna, bo nie zmienia w tej sprawie absolutnie nic. W wielu grach i innych miejscach w internecie sprawa wygląda identycznie albo i nawet lepiej/gorzej, bo kontaktu z moderacją może w ogóle nie być i jedyną widoczną aktywnością są skutki ich pracy.

Jeżeli chcecie omówić wasze uciszenie, skontaktujcie się z jednym z moderatorów i spokojnie poproście o wyjaśnienie sytuacji. Robienie z siebie niewiniątka i zaczynanie konwersacji od czegoś w stylu „TY %@$% ZA CO MI DAJESZ SAJLENSA” będzie zwyczajnie ignorowane. A już tym bardziej nie piszcie do nas o tym poza osu!, bo jedynej reakcji, jakiej możecie się doczekać, to uśmiech politowania.

PODSUMOWANIE


Najważniejsze, aby po lekturze tego tematu lepiej rozumieliście panujące tu zasady, działanie kar za ich łamanie oraz nasze podejście do całości. Wszyscy chcemy, by czat oraz forum były możliwie jak najbardziej przyjaznymi miejscami do których zawsze warto wrócić po szkole, uczelni czy pracy i z przyjemnością spędzić czas. Mamy nadzieję, że docenicie wysiłek, jaki wkładamy w utrzymywanie porządku.


Z pozdrowieniami

~ Polski zespół moderacji osu!
Please sign in to reply.

New reply